Blog

RUPERT ALEKSIEJUK JAK PRZYGOTOWAĆ SKUTECZNĄ OFERTĘ DLA NAJEMCÓW ORAZ GDZIE I JAK PUBLIKOWAĆ OGŁOSZENIA MIESZKANIA NA WYNAJEM? PORADNIK POCZĄTKUJĄCEGO INWESTORA.

Aby szybko i sprawnie wynająć, czy mieszkanie kilkupokojowe, czy mikrokawalerki potrzebujemy skutecznie zaproponować naszą ofertę wymagającemu obecnie najemcy. Zwłaszcza w aktualnych lockdownowych czasach, kiedy podaż dostępnych nieruchomości jest znaczna i szczególnie w dużych miastach przekracza rynkowy popyt, nasze działania powinn y cechować dbałość o szczegóły oraz profesjonalne podejście. Jak zatem przygotować ofertę dla najemcy, żeby być lepszym niż Twój sąsiad dwa piętra niżej? Przeczytaj ten artykuł, a Twoje szanse na wynajęcie pustego mieszkania na pewno wzrosną!

Jeżeli czytasz ten artykuł zapewne tęsknisz za czasami, kiedy wystarczyło zrobić poglądowe zdjęcie pustego pokoju z łóżkiem, szafą i biurkiem oraz napisać kilka słów zachęty, by po kilkunastu minutach mieć już pierwsze telefony od zainteresowanych najemców, a finalnie wynająć dany pokój następnego dnia. Oczywiście za oczekiwaną i zakładaną z góry stawkę! Bądź spokojny, nie tylko Ty masz takie myśli. :) Aktualnie wielu inwestorów w nieruchomości oraz właścicieli mieszkań na wynajem z nostalgią wspomina okres przedcovidowy. Jednak głowa do góry! Czasy, w których to właściciele mogą wybierać najemcę spośród kilku chętnych, jeszcze wrócą, a tymczasem należy zatroszczyć się o Twoje mieszkanie, które być może czeka aktualnie na chętnego klienta. Zawsze możesz pomóc sytuacji, ponieważ z każdej jest jakieś – i często całkiem dobre – wyjście.
W kwietniowym wydaniu raportu (LINK) pisałem o skutecznym szukaniu najemcy, o tych aspektach, które zwiększą Twoje szanse na podpisanie umowy najmu. W niniejszym artykule – na prośbę jednego z właścicieli mieszkań na wynajem – poruszę zaś zagadnienie związane stricte z ofertą oraz ogłoszeniami, z racji na wymagającą sytuację na rynku najmu, ale i możliwości w tym zakresie.

1. NAPISZ OFERTĘ SAMODZIELNIE

Kwestia starannego napisania oferty jest niezwykle ważna. Wielu właścicieli bagatelizuje tę czynność, zakładając, że skoro mają mieszkanie usytuowane w centrum miasta, lokalizacja sama się obroni. Jest w tym oczywiście sens, ale obecnie warto jest zadbać o każdy szczegół i wyróżnić się na rynku spośród wielu propozycji. Przykładem jest tu mieszkanie przy ulicy Grzybowskiej w Warszawie, które pomagaliśmy ostatnio wynająć - pomimo zlokalizowania w ścisłym centrum stolicy, sama lokalizacja nie wystarczyła z tytułu dużej konkurencji ofert z okolicy. Właściwie napisane ogłoszenie jest pomocą samą w sobie, ponieważ szczegółowe informacje nie tylko na temat samego mieszkania, ale i okolicy pomagają najemcy lepiej określić swój poziom zainteresowania – i w efekcie przekonać się do wynajęcia akurat tego pokoju/ mieszkania i współpracy z Tobą. Jeżeli w bloku jest winda, napisz to, jeżeli mieszkanie jest dobrze wyposażone, wymień jakie konkretnie sprzęty masz na myśli, jeżeli zainwestowałeś w drogi oraz wygodny materac, bądź szczegółowy i podaj markę producenta. Polski najemca jest coraz bardziej świadomy i wymagający, a aktualnie duża dostępność mieszkań na wynajem tym bardziej mu na to pozwala. Wyjdź temu naprzeciw i dobrze sprzedaj swój produkt. Dobrym pomysłem jest dołączenie mapki obrazującej ważne punkty w okolicy i odległości od Twojego mieszkania.
Pamiętasz kiedy, Ty wynajmowałeś mieszkanie? Na co wtedy zwracałeś uwagę? Co było dla Ciebie ważne i co chciałbyś przeczytać w potencjalnym ogłoszeniu, jeżeli miałoby być idealne dla Ciebie? Nie popełnisz również błędu, jeśli sam sprawdzisz bieżącą komunikację miejską i opiszesz czym i gdzie komfortowo dojedzie się z Twojego mieszkania. Zachęcam Cię, abyś nie kopiował sztampowych treści ogłoszeń dostępnych w Internecie, ale kreatywnie podszedł do procesu stworzenia swojej oferty, zwłaszcza jeżeli wynajmujesz tylko jedno, czy dwa mieszkania i możesz pozwolić sobie, aby poświęcić na to szczególną uwagę. Nie zapomnij o podaniu kluczowych aspektów współpracy na których Ci zależy, a które wiesz, że i tak nie podlegają dalszym negocjacjom. Treść ogłoszenia powinna być pierwszym etapem selekcji względem osób, z którymi i tak nie chcesz się nawet spotkać. W końcu zadbaj o przejrzystość i czytelność ostatecznej oferty. Zbyt duża ilość treści i elaborat na temat współpracy z Tobą raczej odstraszy niż zachęci potencjalnych klientów, a przecież nie o to Ci chodzi.

2. JAK CIĘ WIDZĄ, TAK CIĘ SŁYSZĄ

Treść oferty to jedno, a część wizualna to drugie. Równie ważne są bowiem ładne, obrazujące stan rzeczywisty zdjęcia, najlepiej wykonane przez profesjonalistę, który będzie potrafił oddać walory Twojego mieszkania. Wskazane jest połączenie sesji zdjęciowej z home-stagingiem, aby jeszcze bardziej uwypuklić zalety danej oferty. W Internecie klient kupuje oczami, dlatego zadbaj o aspekt wizualny, ponieważ może on zaważyć na Twoim sukcesie. Aby zdjęcia były zrobione z pomysłem, należy zadbać o same mieszkanie, w przeciwnym wypadku będziemy zmuszeni negocjować ceną, a nie jakością. Być może opłaca się odmalować pokój/ mieszkanie, aby efekt wizualny był bardziej kompletny? Być może warto wymienić starą odrapaną i pękniętą szafę na
nową? Obecnie jesteś w stanie doposażyć mieszkanie naprawdę niskim kosztem, ale im lepszy jest Twój produkt, tym większą szansę masz, aby odnieść sukces. Jeżeli Twoje mieszkanie jest tuż po remoncie lub jest po prostu zadbane na pewno doradzam Ci zorganizowanie spaceru wirtualnego i załączenie informacji o tym do ogłoszenia. To kolejna cegiełka, która może zbliżyć Cię do sukcesu, tym bardziej, że coraz więcej najemców nie ma problemu z wynajęciem zdalnym, czyli bez fizycznego oglądania mieszkania. Podsumowując kwestię wizualną w ogłoszeniu, im ładniejsze, bardziej zachęcające zdjęcia, tym bardziej konkurencyjna i wyróżniająca się będzie cała oferta.

3. GDZIE I JAK PUBLIKOWAĆ OGŁOSZENIA

Spotkałem się z firmami, jak i osobami prywatnymi, które decydowały się na publikowanie ogłoszeń np. wyłącznie na portalu Facebook, ponieważ jest to bezpłatne (póki co), lub wyłącznie odpłatnie na OLX. Działania takie podyktowane były nie skutecznością, a innymi względami – wygodą, czy aspektem finansowym. Właścicielu, Twój cel to wynająć mieszkanie, dlatego wszystkie ręce na pokład! Sprawdź jak działa rynek najmu w Twoim mieście i nie obawiaj się publikować ofert wszędzie, gdzie się da. Dopiero później określ skąd płyną klienci i które miejsca generują największe
zainteresowanie. Potestuj Gumtree, sprawdź portale lokalne, odkryj mniejsze grupy skupiające potencjalnych najemców. Jak to zrobić? Nie obawiaj się próbować. Ważne przy tym jest, aby pamiętać o odświeżaniu i promowaniu ogłoszeń. Każde miejsce (oraz miasto) ma swoja specyfikę, należy więc po prostu się z nią zaznajomić. Odkryj w których godzinach ogłoszenia dają największy efekt w postaci telefonów. Wyciągaj wnioski. Będąc na danym portalu, możesz dodatkowo porównać oferty konkurencji i ocenić swoje szanse w staraniach o najemcę. Może warto jeszcze coś poprawić?

Opisane przeze mnie zagadnienia stanowią oczywiście pewną podstawę i bazę do dalszego rozwinięcia poszczególnych kwestii. Starałem się jednak wskazać, zwłaszcza początkującym wynajmującym konkretne aspekty, wymagające szczególnej uwagi w zakresie ofert i ogłoszeń. Warto zaznaczyć, że na każdym lokalnym rynku istnieje garść firm zarządzających mieszkaniami na wynajem, które chętnie odciążą inwestora/ właściciela od dodatkowej, czy w ogóle jakiejkolwiek pracy związanej z nieruchomością. To dobre rozwiązanie dla osób, które nie chcą zajmować się ani pisaniem ofert, ani ich publikowaniem i późniejszym pilnowaniem. O tym jak rozpoznać godną zaufania firmę zarządzającą napiszę w jednym z kolejnych raportów!