4) Przygotuj dobre pytania
W mojej ocenie to jest najważniejszy element przygotowania do każdych negocjacji. Przed każdym spotkaniem powinieneś wypisać sobie wszystkie pytania, jakie warto zadać drugiej stronie wraz z informacją, jak możesz wykorzystać odpowiedź w trakcie negocjacji.
Twoje pytania powinny odkryć takie aspekty, jak:
- Motywacja do zakupu/sprzedaży. Im większa, tym większe Twoje szanse na dobry wynik negocjacji,
- Decyzyjność. Pozwoli Ci to oszacować, kto jest kim w całym procesie oraz wykluczyć stosowanie niektórych technik negocjacyjnych przez drugą stronę, takich jak np. dobry/zły glina.
- Czas potrzebny do zawarcia transakcji. Z mojego doświadczenia wynika, że na 80% ustępstw strony decydują się w ostatnich 20% czasu przeznaczonego na negocjacje.
- Inne rozważane opcje zakupu (konkurencja).
- WATNA drugiej strony. Być może posiadasz w tych negocjacjach silniejszą pozycję, niż sądzisz.
- Wszelkie uwarunkowania techniczne, dzięki którym warto kupić u Ciebie, a nie u Twojej konkurencji.
Pamiętaj, że zarówno procesem sprzedaży, jak i negocjacji można sterować a najlepiej służą do tego właśnie pytania. Podam tutaj jeden przykład pytania, które ja zawsze stosuję na początku swoich spotkań negocjacyjnych i odpowiedź, na które daje mi ogromną przewagę w negocjacjach.
Załóżmy, że spotykasz się z kupującym mieszkanie po tym, jak zadzwonił na Twoje ogłoszenie. Również może to być przykład negocjacji w przypadku ubiegania się o pracę, kiedy wysłałeś CV i zostałeś zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną. Otóż w obu przypadkach doskonale sprawdzi Ci się zadanie następującego pytania:
Zanim odpowiem na wszystkie Pani pytania, tak z ciekawości zapytam. Co szczególnie spodobało się Pani w ogłoszeniu tego mieszkania, że zgodziła się Pani ze mną spotkać?
W przypadku rozmowy rekrutacyjnej wystarczy zamienić słowo ogłoszenie na CV. Jeżeli druga strona udzieli odpowiedzi na to pytanie osiągniesz dwie bardzo ważne korzyści. Po pierwsze dowiesz się, co jest dla niej ważne i co więcej jaką posiadacie Ty oraz Twoja oferta przewagę nad rynkiem. W toku dalszej rozmowy będziesz mógł tak opowiadać o swojej propozycji, aby zawsze powracać do oczekiwania i do tego, co się
dowiedziałeś od kupującego. Pokażesz swoje mieszkanie przez pryzmat oczekiwań drugiej strony. Drugą korzyść, jaką odniesiesz to przekonanie drugiej strony o tym, że to właśnie Ty jesteś odpowiednią osobą, z którą chce robić biznes. Skoro na głos wypowie, jaki Ty i Twoja nieruchomość jesteście fajni.